۳ دی ۱۳۸۹، ۹:۴۹

مختاری هشدار داد:

نوعی انحراف در مسیر تبلیغ شیعه در حال شکل گیری است

قم - خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آنچه که به نظرش انحراف در مسیر پژوهش و تبلیع شیعه در کشورهای مختلف دنیا در حال شکل گیری است، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه نمایشگاه احیای آثار که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دنیای کنونی، نوعی انحراف در مسیر پژوهش و تبلیغ مذهب تشیع در حال شکل‌گیری است، به گونه‌ای که دشمن با فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌های خود، قصد دارند مسیری که ما در پیش گرفته‌ایم را به انحراف بکشاند.

وی ادامه داد: آنها گاهی در پوشش تحصیلکرده‌های حوزه‌های علمیه نجف و قم اقدام به تأسیس حوزه‌های علمیه و جذب بخشی از جوانان می‌کنند و مطالبی تحت عنوان تعالیم اسلام و  برخی خرافات را به نام سنت پیامبر(ص) و علوم اهل بیت(ع) به جامعه انتقال می‌دهند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: بنده در هر دانشگاه و مرکزی که خارج از کشور سخنرانی کرده‌ام به این نتیجه رسیدم که در هر جلسه، سئوالات و شبهاتی که دانشجویان از ملیت‌های مختلف مطرح می‌کردند با شش‌ماه گذشته کاملا متفاوت بود.

وی ادامه داد: وقتی برای ریشه‌یابی این شبهات و سئوالات، کنکاش و تحقیقاتی انجام شده متوجه شدیم برخی کسانی که در آن کشورها، متصدی امر علمی و پژوهشی مکتب تشیع هستند چون خود آنها فاقد مایه علمی بوده و اطلاعات جامعی از اسلام و علوم اهل بیت(ع) ندارند برخی مباحث را به دیگران انتقال و ذهن نسل جوان را مخدوش می‌کنند.

مختاری با تاکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات در جهان تصریح کرد: ما از طریق ترجمه آثار علمی خود در مراکز علمی و کتابخانه‌های دنیا به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسه و عربی می‌توانیم به شبهات و سئوالات دیگران پاسخ دهیم، دیگران چون اکثرا اهل مطالعه هستند دوست دارند سئوالات آنها پاسخ داده شود.

وی اظهار داشت: اگر آثاری که توسط مرکز احیای آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی احیا شده وارد کتابخانه‌های معتبر دنیا شود و در دسترس دانشجویان، محققان و اهل علم قرار گیرد بسیاری از انحرافاتی که به نام مذهب تشیع در جوامع دیگر شکل می‌گیرد ریشه کن خواهد شد.

وی افزود: اغلب کتاب‌ها و آثار ما به زبان‌های زنده دنیا ترجمه نشده و در اختیار مراکز آکادمیک دنیا قرار نگرفته است و هر چند فعالیت‌هایی در این زمینه در حال انجام است ولی اگر قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شود دنیا متوجه عقلانیت و برد علمی شیعه برگرفته از قرآن کریم، سنت پیامبر اسلام(ص) و علوم اهل بیت(ع) خواهد شد.

تعجب غربی‌ها از نظرات فقهای شیعه

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برگزاری کنفرانس شبیه سازی در یکی از دانشگاه‌های غرب گفت: وقتی برخی اساتید و محققان شیعه نقطه نظرات فقهای گذشته را به صورت مستدل و روزآمد در مورد بحث شبیه‌سازی به زبان انگلیسی مطرح کردند، برای دیگران تعجب برانگیز بود و یکی از بزرگان آنها اظهار داشت که تاکنون نمی‌دانستیم که مذهب شیعه یک مذهب آکادمیک است و حرف برای گفتن دارد.

وی گفت: در دنیا تمام مذاهب و مکاتب حتی برخی ادیان در مورد شبیه سازی متوقف شده و حرفی برای گفتن ندارند ولی مذهب شیعه به صورت عالمانه و مبتکرانه وارد این بحث شده و راه حل‌ها، موانع و آسیب‌های آن را نیز بازگو کرده است.

مختاری تصریح کرد: ما در مورد مباحث دیگری به نام تغییر جنسیت و انبوه شبهات و ایرادات دیگر حرف برای گفتن داریم ولی نتوانسته‌ایم در این زمینه به خوبی ظاهر شویم و عالمانه به مسائل پاسخ دهیم.

وی گفت: امروز مراکز پژوهشی و آکادمیک ما خصوصا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رسالت خطیری بر دوش دارند ما به عنوان مبلغ و مروج مکتب و علوم اهل بیت(ع) باید به سئوالات و انبوهی از نیازهای نسل جوان در دنیا پاسخ دهیم.

گرایش به مکتب اهل بیت رو به رشد است

استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به اقبال نخبگان و فرهیختگان جهان به مکتب اهل بیت(ع) گفت: گرایش به مکتب و علوم اهل بیت(ع) در جهان رو به رشد است و ما باید در سخنرانی و مباحث خود، همیشه از احادیث اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر تاثیری در سخنان ما وجود دارد به برکت نورانیت معصومین(ع) است این نیاز را امروز ما درک می‌کنیم چراکه گرایش تحصیلکردگان بسیار زیاد است و شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) نیز بیشتر از  طریق آشنایی با نهج البلاغه و سایر آثار گران‌بهای مفاخر شیعه جذب می‌شوند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه احیای آثار گفت: مراکز بزرگی در کشور در حال احیای آثار فرهیختگان تشیع هستند ولی مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه در میان آنها شاخص است.

وی ادامه داد: بزرگان، علما و فقهای گذشته ما در مباحث خود دنبال تولید علم دینی به معنای واقعی کلمه بودند و این مهم در آثار آنها کاملا مشهود است.

مختاری تصریح کرد: پژوهشگران ما نیز این آثار را  برای انتقال مناسب معنا و مفهوم به ذهن مخاطب، با یک ادبیات روان و بدیع عرضه کردند.

مهمترین آسیب مراکز پژوهشی موازی‌کاری است

وی گفت: یکی از آسیبهای جدی مراکز آکادمیک و پژوهشی ما موازی کاری است، هرچند برای جلوگیری از این موازی کاریها، اتلاف نیرو و سرمایه‌های انسانی، فعالیت‌هایی در حال انجام است ولی در نهایت مشاهده می‌کنیم که یک محصول علمی مشترک بین چند موسسات علمی و فرهنگی منتشر خواهد شد که این موازی کاری است.

مختاری اظهار داشت: اگر در مراکز و موسسات پژوهشی تعاملی ایجاد شود و از آسیب‌های جدی این مسئله (موازی کاری) جلوگیری شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در امر پژوهش، قدم‌های جدی را در جهت تنویر افکار جامعه خصوصا نسل جوان برداریم.

کتابخانه‌های مراکز تحقیقاتی دنیا مملو از تفکرات جهل آلود است

وی گفت: کتابخانه‌ها و مراکز تحقیقاتی دنیا مملو از تفکرات متعصب و جهل آلود برخی مذاهب دیگر که به نام اسلام با تفسیر قرآن کریم و سنت، نقطه نظرات خود را به خورد جامعه می‌دهند، است و این یکی از عوامل پیدایش انحراف در افکار عمومی جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما کمتر دغدغه انتشار و انتقال نقطه نظرات فرزانگان و بزرگان علمی و دینی خود را به خارج از کشور داشتیم و هرگاه اقدامی در این راستا برداشته می‌شود، کارهای موازی این روند را متوقف خواهند کرد.

مختاری تصریح کرد: امروز اگر آثار ارزشمند علما و فقهای ما مانند مرحوم کاشف الغطا، شیخ بهایی و سایر علما و بزرگان، در مراکز علمی و دانشگاهی غرب منتقل شود آنها متوجه خواهند شد که مکتب اهل بیت(ع) دارای یک منطق مستدل و مبرهن با قابلیت انتشار و انتقال به همه جوامع بشری در راستای هدایت انسان‌ها را دارد.

انتشار 110 اثر از سوی مرکز احیای آثار اسلامی

مدیر مرکز احیای آثار اسلامی نیز در این مراسم، از استقبال باشکوه نخبگان، پژوهشگران و اهل علم از دستاوردهای علمی این مرکز تقدیر کرد.

شوقی شالباف خاطرنشان کرد: آثار منتشره و در دست انتشار مرکز احیای آثار، هم اکنون به 110 اثر رسیده است که هر کدام در نوع خود کم نظیر است.

وی ادامه داد: موسوعه شهید ثانی که در قالب آن تمام آثار این شخصیت بزرگ جمع آوری و چاپ شده است حدود یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

شالباف خاطرنشان کرد: موسوعه‌های علم الهدی سید مرتضی و علامه محسن امین نیز تا دو سال آینده منتشر و چاپ خواهد شد و در دهه فجر امسال نیز از موسوعه النوار الفقاهه شیخ حسن کاشف الغطاء رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف مرکز احیای آثار، علاوه بر چاپ کتاب، ترویج و انتشار تفکر اسلام، اهل بیت، علما و فقهای بزرگ شیعه است اظهار داشت: امروز ما باید با تمام وجود به شبهات و سئوالات نسل جوان پاسخ دهیم. ما نباید تنها به چاپ کتاب و حبس آنها در قفسه‌های کتابخانه اکتفا کنیم بلکه این آثار باید ترویج شود.

شالباف خاطرنشان کرد: آثار ودستاوردهای ما نیز باید بیش از هر چیز نیاز نسل جوان را پوشش دهد و نباید مخاطبان ما تنها قشر خاصی از جامعه باشند.

22 مورد از کتاب موسوعه کاشف الغطاء از نسخ خطی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این مراسم گفت: احیای آثار بزرگان دینی باعث احیای ارزش‌های اسلامی، ترویج مکتب اهل بیت(ع)، جهاد علمی در راه خداوند و تولید علم، مبارزه با خرافات است.

حجت‌الاسلام اسد علیزاده اظهار داشت: علامه شرف الدین در مورد مقابله با خرافات، علامه بلاغی در مورد مورد وهابیت و علامه کاشف الغطا در مورد سیاست مباحثی دارند که برای محققان و اندیشمندان ما بسیار  مهم است.

وی گفت: علامه کاشف الغطا در مورد فلسطین مباحثی را مطرح کرده که گویا  ایشان امروز با ما سخن می‌گوید.

علیزاده همچنین با اشاره به موسوعه کاشف الغطاء گفت: این موسوعه 44 جلد است که 9 جلد آن مربوط به کلام و فلسفه، 18 جلد اصول فقه، 10 جلد شعر و ادب و مقالاتی در مورد سید الشهدا، مباحث سیاسی، تراجم و سایر موارد می‌باشد.

وی ادامه داد: 22 مورد از این کتاب‌ها نسخ خطی است که هنوز چاپ نشده است.

لازم به ذکر است در نمایشگاه احیای آثار اسلامی 60 عنوان از آثار منتشر شده و 30 عنوان از آثار در دست اقدام این مرکز، مانند موسوعه شهید اول در 19 جلد، موسوعه شهید ثانی در 30 جلد، آثار کاشف الغطا در 45 جلد، آثار علامه بلاغی  در 9 جلد، آثار شرف الدین در 11 جلد، انوارالفقاهه در 12 جلد و آثار شیخ بهایی در 22 جلد و... به مدت چهار روز به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 1216226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha